Kom med indenfor hos Danmarks mest innovative og inspirerende medieprojekter og oplev de nyeste tendenser på tæt hold. På tre effektive dage udforsker vi nytænkningen i medieverdenen. Vi stiller nysgerrige og kritiske spørgsmål og bagefter reflekterer vi over, hvad der er værd at tage med hjem
Kursusdage: 5-7. maj 2025
Programmet har to grundlæggende spor: Brugere og AI.
Lige nu ser programmet således ud (med forbehold for ændringer):
Zetland
Zetland fylder ni år og er inde i voldsom vækst i både Danmark og i udlandet. Det er også temaet for vores besøg, som også kommer til at handle om brugerinddragelse og ambassadørkampagner.
Vi møder direktør Tav Klitgaard og vækstchef Sebastian Winther
Aller
Aller er som de fleste store mediehuse dybt optaget af at udvikle den AI-strategi, der bedst varetager mediehusets mission. Som et led i det, har Aller netop indgået i et strategisk samarbejde med Google og Financial Times Strategies.
TV2
Hvad sker der på AI-scenen lige nu, og hvor er vi på vej hen?
Bo Bergstedt er TV2's strateg på AI-området og formentlig landets mest indsigtsfulde AI-ekspert. Han har fingeren på pulsen og masser af omtanker om etik, afhængighed og ny kultur.
Politiken
Politikens digitale direktør Troels Behrendt Jørgensen og datachef Mikkel Davidsen demonstrerer, hvordan helt nye AI-redskaber blandt andet giver indsigter i de stemninger journalistikken skaber (sentimentanalyse) og hvordan kønsbalance blandt kilder er.
Verdens Bedste Nyheder
Hvor går de nyhedstrætte hen, når de forlader de etablerede medier? Faktisk til Verdens Bedste Nyheder. Her tilbyder den konstruktive journalistik nemlig empowerment til læserne i modsætning til den handlingslammelse, mange nyhedstrætte fortæller, at de ofte efterlades med som mediebrugere.
Vi besøger chefredaktør Sophie Rytter Skjoldager
JP/Politikens Hus
Tore Rich, product manager for JP/Politikens Hus brug af generativ AI, tager os med ind under kølerhjelmen på multiværktøjet MAGNA, som alle journalister på koncernens medier kan bruge i deres dagligdag.
Olfi
Peter Ernstved er den iltre stifter af forsvarsmediet Olfi, som fandt et tomrum i medieverden og udvidede det med maksimal styrke og talent.
Hvordan starter man sit eget, hvordan kan man lave startups i den eksisterende organisation, og hvad kan andre lære af Olfi?
Gravercentret
Bruno Ingemann fra Gravercentret kigger forbi vores lokale i Kødbyen og fortæller om centrets nytænkende assistance til medier, der har brug for ekstra undersøgende kræfter.
Kristeligt Dagblad
Hvordan skaber man engagement og fortrolige rum i journalistikken?
På Kristeligt Dagblad får vi tre forskellige vinkler på læserinddragelse:
Maja Funch fortæller, hvordan 100 læsere delte personlige beretninger og historier fra fortiden, Frederik Meldgaard Lauridsen deler erfaringer fra podcasten Sørine & Livskraften, der har fået brugerne til selv at henvendes sig med personlige historier, og Evander Pedersen giver indblik i, hvordan et nichemedie som Kristeligt Dagblad generelt bygger relationer med sine læsere.
TV2 Kosmopol
TV 2 Kosmopol har gjort inddragelse af befolkningen til en central del af journalistikken gennem konceptet "Spørg Os". Her er borgerne ikke blot kilder, men aktive partnere, der inspirerer til kritiske og løsningsorienterede undersøgelser af livet i hovedstadsområdet.
Resultatet er journalistik, der både er original, relevant og tæt på brugernes hverdag.
Vi møder Nanna Holst, der er redaktør for inddragelse og dialog.
Dagbladet Information
Dagbladet Information har i de senere år været dygtige til at udvikle alternative indtægtskilder. Det gælder blandt andet bevillinger fra fonde til konkrete journalistiske projekter og journalistik, der både pakkes ind som podcast og bøger.
Vi møder udviklingsdirektør Rasmus Øhlenschlæger Madsen og måske adm. direktør Stine Carsten Kendahl.
Berlingske Media
Berlingske er formentlig det medie i Danmark, der arbejder mest systematisk med brugerbehov. Ved at tilpasse journalistikken efter de brugerbehov, der fungerer bedst for brugerne, kan journalisterne skrive færre historier og alligevel få større impact.
Strategien betyder ikke, at der er nyheder, der ikke bringes, men at der arbejdes systematisk med, hvordan man bringer nyhederne.
Vi møder Lars K. Jensen, der er manden bag udrulning af brugerbehov i Berlingske Media.
Tendenser
Når vi mødes første dag sætter Jan Birkemose, stifter af Medietrends.dk, scenen med oplæg om internationale medietendenser og de nyeste tanker og ideer i branchen
Kurset koster 13.000 kroner + moms.
Hvis din arbejdsplads er medlem af Pressens Uddannelsesfond, får du 3.900 kroner i støtte.
Hvis din arbejdsplads er medlem af Pressens Uddannelsesfond, får du 3.900 kroner i støtte. Men det kræver, at du tilmelder dig via Mediernes Efteruddannelse.
Hvis din arbejdsplads ikke er medlem af Pressens Uddannelsesfond, kan du tilmelde dig direkte ved at maile til Medietrends.
Kurset varer tre dage og foregår mange forskellige steder i KBH. Vi mødes første dag i Soho i Kødbyen.
Kursusdage: 5-7. maj 2025