Mød mediernes frontløbere

Kom med indenfor hos Danmarks mest innovative og inspirerende medieprojekter og oplev de nyeste tendenser på tæt hold. På tre effektive dage udforsker vi nytænkningen i medieverdenen. Vi stiller nysgerrige og kritiske spørgsmål og bagefter reflekterer vi over, hvad der er værd at tage med hjem



Kursusdage: 20-22. maj 2026

Hvilke tendenser rykker hos medierne?

Hvordan ser fremtidens journalistik ud?

Hvem tænker nyt?

Hvem er tættest på brugerne?

Hvem er længst med AI?

Kort sagt: hvor er medierne på vej hen?

Dette kursus stiller de store spørgsmål og finder de konkrete svar hos menneskerne bag Danmarks mest innovative medieprojekter. På tre effektive dage udforsker vi innovationen i den københavnske medieverden. Vi stiller nysgerrige og kritiske spørgsmål og sammen reflekterer vi over, hvordan vi kan bruge innovationen og inspirationen, når vi kommer hjem.

Kurset tager udgangspunkt i de medietendenser, som både globalt og lokalt betyder allermest i disse år. Men i stedet for at vende blikket væk fra Danmark, bliver vi klogere på, hvordan de dominerende medietrends oversættes til danske forhold.

Undervejs mellem de mange spændende mediebesøg reflekterer vi over de nye input, og vores fokus er hele tiden, hvordan vi kan udnytte vores nye viden, indsigt og inspiration, når vi kommer tilbage til det daglige arbejde. Hvad virker? Hvordan lykkedes det? Og hvad kiksede?

Her kommer vi på besøg

Du kan forvente et intenst forløb, hvor vi i løbet af tre dage og en aften besøger 10-12 fremsynede medieprojekter.

Programmet planlægges først i detaljer i løbet af foråret, men på tidligere kurser har vi blandt andet besøgt:

Zetland, Aller, TV2, Politiken, Verdens Bedste Nyheder, Olfi, Gravercentret, Berlingske, Kristeligt Dagblad, Føljeton, DR, TV2 Kosmopol, Information, Frihedsbrevet, Altinget, Podimo, Sein, Den Uafhængige, Synthesia, m.fl.

Tendenser

Når vi mødes første dag sætter Jan Birkemose, stifter af Medietrends.dk, scenen med oplæg om internationale medietendenser og de nyeste tanker og ideer i branchen

Sagt om kurset af tidligere kursister:

 “Det var et supergodt, relevant og meget inspirerende program næsten uden spildtid. Det er godt gået.” 

 “De tre dage var yderst inspirerende og var enormt godt afviklet.” 

 ” Et meget inspirerende, lærerigt og spændende kursus med mange gode oplæg” 

 “Super kursus med masser af inspiration” 

 “Alle i branchen kunne have godt af den luksus, det er at gå fra medie til medie og høre om deres nyeste tiltag. Fedt og tak!” 

Hvem er du?

Kurset er målrettet til redaktionelle medarbejdere og ledere, der ønsker inspiration og overblik over den hidsige udvikling i medieverdenen. Arbejder du med kommunikation kan du også have glæde af indblik i mediernes kurs ind i fremtiden. 

Sådan gør vi

Kurset ledes af Jan Birkemose, der er stifter af Medietrends.dk og som i det daglige arbejder med udvikling og innovation i mediebranchen. 

Hver dag indeholder tre til fire besøg på spændende medieprojekter.

Mellem de mange besøg reflekterer vi i fællesskab over de nye ideer og tanker. 

På andendagen fortsætter vi med fælles refleksion om aftenen og besøg af en særlig gæst. 

Den første dag begynder vi klokken 10, men ellers er det fra 9 til cirka 16 hver dag. 

Efter kurset fastholder vi vores nye netværk i en Facebookgruppe 

Det får du ud af kurset

Du får et sikkert overblik over de helt aktuelle medietendenser og et kompetent indblik i, hvordan tendenserne håndteres i dansk kontekst. De mange inputs er inspirerende vitaminer til dit arbejde, og vi har i fællesskab drøftet, hvordan de bedste ideer kan omsættes til din virkelighed. 

Pris

Kurset koster 13.200 kroner + moms.

Hvis din arbejdsplads er medlem af Pressens Uddannelsesfond, får du 3.900 kroner i støtte.

Prisen omfatter

Prisen inkluderer kaffe, vand, frugt, slik og frokost hver dag.

Hvis du skal bo på hotel i København, skal du selv sørge for det.

Tilmelding

Hvis din arbejdsplads er medlem af Pressens Uddannelsesfond, får du 3.900 kroner i støtte. Men det kræver, at du tilmelder dig via Mediernes Efteruddannelse på dette link.

Hvis din arbejdsplads ikke er medlem af Pressens Uddannelsesfond, kan du tilmelde dig direkte ved at maile til Medietrends.

Hvor og hvornår?

 Kurset varer tre dage og foregår mange forskellige steder i KBH. Vi mødes første dag i Soho i Kødbyen.

Kursusdage: 20-22 maj 2026

Afbud

Du kan selvfølgelig komme i en situation, hvor du må melde afbud.

Medietrends Pro

KURSER
NETVÆRK
WEBINARER

VIDEN

KLIK FOR AT SE ALT DET ANDET